دستگاه ضخامت رنگ خودرو در مبحث کارشناسی خودرو جایگاه بسیار ویژ ه ای دارد. بطور کلی خودرو هایی که در تصادفات نسبتا شدید از ناحیه بدنه دچار آسیب جدی می شوند در حین تعمیر و بازسازی در اکثر مواقع نیاز به رنگ آمیزی مجدد خواهند داشت. این رنگ آمیزی در اکثر مواقع با استفاده از دستگاه های ضخامت سنج رنگ و آموزش کارشناسی رنگ خودرو قابل تشخیص است.  بطور کلی دو نوع دستگاه دیجیتال و دستگاه مگنتی برای سنجش ضخامت رنگ خودرو در بازار موجود می باشد. هر دو نوع بصورت کلی یک وظیفه را در خودرو انجام می دهند ولی با این وجود تفاوت هایی هم با هم دارند.

 

 

دستگاه مگنتی در سطوح آلومینیومی کارایی ندارد یعنی این دستگاه نمی تواند ضخامت رنگی که روی سطح آلومینیومی استفاده شده است را اندازه گیری نماید. مزیت این دستگاه قدیمی این است که با استفاده از آن می توان چندین نقطه از سطح را بصورت همزمان اندازه گیری نمود. این مزیت باعث می شود که کاربر سریعتر محل رنگ شدگی یا برش را پیدا کند. بدین ترتیب که با کشش این دستگاه بر روی سطح در هر نقطه یا ناحیه که ضخامت رنگ بیشتر باشد نیروی فنر کمتر شده و فنر رها خواهد شد.

دستگاه ضخامت سنج دیجیتال علاوه بر اینکه می تواند ضخامت رنگ در سطوح آلومینیومی را اندازه گیری نماید دارای دقت بسیار بالایی است. در این دستگاه معمولا سه واحد اندازه گیری میلز، میلی متر و میکرون در دسترس کاربر می باشد. نسل جدید دستگاه های ضخامت سنج دیجیتال امکان اندازه گیری ضخامت چندین نقطه را مانند دستگاه مگنتی دارا می باشند.