خودرو های امروزی هر چقدر هم که با کیفیت و مطمئن باشند، به مراقبت و رسیدگی نیاز دارند. وجود انواع سیستم های الکترونیکی، قطعات ثابت و متحرک زیاد و همچنین فشارهای وارده به بخش های مختلف در طول زمان ایجاب می کند که مالکان برای جلوگیری از خرابی وسیله نقلیه خود هر از چند گاهی قسمت های اصلی را بازدید نموده و در صورت مشاهده برخی علایم سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنند.

اکثر خرابی ها قبل از وقوع نشانه هایی را بروز می دهند، به همین جهت می توان با اقدام به موقع از آنها جلوگیری کرد. البته این کار هزینه هایی را نیز در پی دارد، اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. با این پیش زمینه قصد داریم در مطلب حاضر به بررسی انواع دودهایی که از خودرو خارج می شوندبپردازیم  که در صورت بی توجهی ممکن است خرابی های بزرگی به دنبال داشته باشند.

دود سنگین

وقتی از دهانه اگزوز دود زیادی خارج می شود، حتما ایرادی در موتور وجود دارد. این دود می تواند به رنگ های سفید، خاکستری، آبی یا سیاه باشد که هر کدام از آنها نمایانگر مشکلی خاص است.

 

 

دود سفید حکایت از آن دارد که موتور آب را به درون اگزوز می فرستد. این مشکل در خودروهای بنزینی ناشی از ایراد در واشر سر سیلندر و در خودروهای دیزلی می تواند ناشی از ایراد در زمانبندی تزریق سوخت باشد. اگر به دود سفید بی اعتنایی کنید، در نهایت سر سیلندر خودرو با مشکلی جدی مواجه می شود.

 

 

دود آبی به معنای اینست که موتور خودرو روغن سوزی دارد. علت این مساله نقص در رینگ پیستون است که باید حتما تعویض گردد. از آنجایی که برطرف کردن این ایراد نیازمند باز شدن موتور می باشد، هزینه زیادی به مالک تحمیل خواهد شد. چنانچه هنگام رانندگی بوی خاصی به مشامتان رسید، حتما گازهای خروجی از اگزوز را چک کنید.

 

 

دود سیاه نشان دهنده ترکیب نادرست میزان سوخت و هوا است. در موتورهای بنزینی تنظیم مجدد موتور می تواند این ایراد را رفع کند، اما در موتورهای دیزلی این مساله نیازمند بررسی بیشتر است.

 

 

دود خاکستری می تواند نشانه مشکلات مختلفی باشد؛ مثل مشکل در سر سیلندر و نشت روغن یا آب به درون محفظه احتراق و همچنین شکستگی دریچه تهویه کارتر (PCV). رفع این ایراد نیز می تواند هزینه زیادی روی دوش مالک خودرو بگذارد.

 

 

چنانچه در مورد خروج دود از اگزوز خودروی خود تردید دارید، می توانید با یکی از دوستان خود این مساله را کنترل کنید؛ البته گهگاه چنانچه میزان دود خروجی زیاد باشد، می توان با دقت در آینه ها آن را مشاهده کرد.

بسیاری از ما عادت داریم همزمان با روشن کردن موتور، سیستم صوتی خودرو را نیز روشن کنیم. بهتر است گهگاه هنگام رانندگی، به جای گوش دادن به موسیقی، دنبال صداها و لرزش های غیرعادی بگردیم. اگر با مورد عجیبی روبرو شدیم، شرایطی مثل سرد یا گرم بودن موتور، سمتی از خودرو که ایراد بروز کرده و جزییات مسیر را به خاطر بسپاریم تا موقع مراجعه به تعمیرگاه با مکانیک در میان بگذاریم.

هر چه وقت بیشتری را برای پیدا کردن عیوب خودروی خود صرف کنیم، هم در هزینه ها صرفه جویی خواهیم کرد و هم در شرایط اضطراری خواهیم توانست جان خود یا عزیزانمان را نجات دهیم.